<<Wstecz
Gramatyka języka niemieckiego jako środek pomocniczy
Aby opanować język niemiecki należy zastanowić się najpierw jakie czynniki wpływają na proces uczenia sie tego języka. Najważniejszym celem jest oczywiście komunikacja
językowa. W publikacji chciałbym zwrócić uwagę na ważny problem w procesie uczenia się, jakim jest gramatyka języka niemieckiego.
Odpowiednie wprowadzanie gramatyki na zajęciach języka niemieckiego jako "narzędzie pracy", swoisty środek pomocniczy, spowoduje poprawność i płynność wypowiedzi, czy
tekstu pisanego. Tworzenie odpowiednich do sytuacji struktur gramatycznych oraz praktyczne ich stosowanie to jest właściwe pojęcie celowości uczenia sie gramatyki.
Nie chodzi tu o tzw. "drenaż mózgu", czyli zakuwanie "regułek" w odłączeniu od rzeczywistego języka praktycznego. Prowadzenie zajęć powinno zawierać także elementy, które
pozwalają swobodnie używać języka z uwzględnieniem poznanych zasad gramatyki języka niemieckiego. W tym celu należy pozwolić uczniom na kreatywność w czasie zajęć
lekcyjnych. Przygotować należy tak zajęcia, aby uczeń sam dochodził do reguły gramatycznej. Uzyska się w ten sposób efekt zadowolenia ucznia i zwiększenie jego motywacji
dalszego poznawania języka. Nie jest to zadanie proste, ponieważ do tego potrzebny jest czynnik motywujący, który można osiągnąć przez zainteresowanie danym zagadnieniem
na zajęciach lekcyjnych. To zainteresowanie można osiągnąć, jeżeli pozwoli się uczniom prezentować dany temat, a nie tylko odbierać go jako kolejny temat w formie przekazu
następnej partii materiału.
Opracował
nauczyciel języka niemieckiego
mgr Zenon Świtała
Język niemiecki jako język obcy
Język niemiecki należy do języków zachodnio-europejskich nauczanych w szkołach ponadgimnazjalnych w naszym kraju. W publikacji tej chciałbym uświadomić uczącym się
języka niemieckiego zasadności oraz potrzebę poznania tego języka w kontekście europejskim. Wśród języków obcych właśnie języki zachodnioeuropejskie stanowią o
motywacji wyboru i uczenia się tych języków. Jednym z nich jest właśnie język niemiecki.
Już od czasów kształtowania sie kultury europejskiej języki germańskie opanowały większość obszaru dzisiejszej Europy. Po upadku Imperium Rzymskiego, właśnie w tych
jezykach przyjęto i przeniesiono całe dziedzictwo kulturowe na obszar całej Europy. Według źródeł, które podają dzieła niemieckich językoznawców o języku ogólnoniemieckim
można mówić od czasów Marcina Lutra. W języku niemieckim została przetłumaczona Bilbia. To w języku niemieckim powstawały wspaniałe dzieła literackie i muzyczne. Na
całym świecie znane są przecież dzieła Johanna Wolfganga Goethego, Friedricha Schillera, czy Thomasa Manna. Wielu uczonych myślało i tworzyło w języku niemieckim.
Do największych geniuszy należy zaliczyć takich twórców jak Beethoven, Bach, Mozart, czy takich filozofów jak Kant.
W czasach dzisiejszych istnieją możliwości kształcenia się i pracy w krajach zachodniej Europy. Podstawą osiągnięcia sukcesu jest znajomość języka niemieckiego.
Opracował
nauczyciel języka niemieckiego
mgr Zenon Świtała
|